
 

 

 
 

                            
 
 

                                          
 
 
Olivier De Raeymaeker  
Director general and editing director 
Le Soir  
Rue Royale 100 
1000 Brussels 

Brussels, January 24, 2019  

 
Subject: Insertion of Xinhua supplements  
 
 
Mr. Director General, 
 
The signatories of this letter wish to express their deep concern about the insertion of the 
Xinhua supplement « Focus Belgique-Chine » once again by Le Soir in its 29 November 
2018 edition. 

Xinhua is an official press organisation of the Chinese government, and its editorial line, 
far from taking into account the requirements of neutrality and objectivity of journalism, is in 
tune with the official propaganda and the interests of the Chinese Communist Party, one of 
the most repressive regimes worldwide, including in terms of freedom of expression and 
information and of press freedom. 

As you are certainly aware, the human rights situation in China has strongly deteriorated 
since President Xi Jinping came to power. There are many examples of this deterioration, 
such as the establishment of a legal arsenal aimed at controlling NGOs, the surveillance of 
internet networks, police monitoring of Tibetans and Uyghurs, the practice of arbitrary 
detention or enforced disappearances, the use of torture in detention... Freedoms of 
expression and information are also systematically violated, as illustrated by the 5-year 
prison sentence imposed last May on Tibetan language education activist Tashi 
Wangchuk for “inciting separatism” following the publication of an interview by the New 
York Times in 2015,1 and the arrest of Lu Guang, 2 a Chinese photojournalist based in 
                                                
1Tibetan language rights advocate Tashi Wangchuk sentenced to five years in prison, International 
Campaign for Tibet, 22 May 2018, https://www.savetibet.org/tibetan-language-rights-advocate-tashi-
wangchuk-sentenced-to-five-years-in-prison/  



 

 

New York who had visited Urumqi – the capital of the Xinjiang province where a million of 
Uyghurs are reportedly detained without trial in re-education camps- on 23 October last 
year to meet with local photographers.3 

Although it is indicated on these supplements that Xinhua provides their content, they are 
likely to be confused by your readers with other articles published in your newspaper’s 
pages. Moreover, their content is generally at odds with that of the articles of your 
contributors, who are well aware that the situation on the ground is much more nuanced 
than what official Chinese propaganda agrees to show. 

Mr. Director General, we are aware of the difficulties that the print media currently face, 
and understand that your newspaper is looking for financial resources to maintain and 
pursue its activities. However, we feel that it is important to carefully select your external 
sources of funding, and to refuse spreading propaganda from authoritarian states guilty of 
blatant, grave and repeated human rights violations such as China. It therefore seems 
crucial to us that Le Soir, if it wishes to continue to produce quality journalism and to 
maintain its credibility and legitimacy as an independent media, cease publishing the 
supplements of the China Daily as soon as possible. 

We are surprised that a number of letters addressed to Le Soir on this matter have so far 
remained unanswered. 

We would appreciate a quick feedback on the issues raised in this letter, and remain at 
your disposal to engage in a discussion on this matter, 

List of signatories 
 
FIDH  
International Campaign for Tibet  
Ligue des Droits Humains 
Tibetan Community of Belgium 
Unrepresented Nations and Peoples Organisation 
World Uyghur Congress 
 

                                                                                                                                                            
2 RSF calls for the release of award-winning photojournalist, Reporters without Borders, 28 November 2018, 
https://rsf.org/en/news/china-rsf-calls-release-award-winning-photojournalist  
3 The European Parliament has expressed its deep concern regarding this situation on several occasions; 
see for example the European Parliament’s urgency resolutions Mass arbitrary detention of Uyghurs and 
Kazakhs in the Xinjiang Uyghur Autonomous Region of 4 October 2018 
(http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P8-TA-2018-
0377+0+DOC+XML+V0//EN) and The cases of human rights activists Wu Gan, Xie Yang, Lee Ming-che, 
Tashi Wangchuk and the Tibetan monk Choekyi of 18 January 2018 
(http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P8-TA-2018-
0014+0+DOC+XML+V0//EN)  


